Kebanyakan masyarakat
zaman serba moden ini hanya mementingkan bahan bacaan yang bersifat keseronokan
dan tidak membosankan apabila membuat pemilihan. Hal ini sedikit sebanyak
adalah disebabkan oleh fahaman Hedonisme yang digagaskan oleh Epicurus di mana
falsafah hidup bertujuan untuk mencapai suatu keseronokan. Oleh itu, guru-guru
mestilah mengambil berat dan bijak tentang pemilihan bahan bacaan pelajar.
Terdapat pelbagai jenis bahan bacaan dalam pendidikan Literasi. Sebagai contoh,
bahan teknologi, buku teks dan juga bahan kesusasteraan.
Teknologi telah memberi kesan yang sangat
besar terhadap masyarakat zaman moden ini terutamanya guru. Guru literasi
haruslah mempunyai pengetahuan yang jelas tentang pemilihan bahan teknologi
yang dapat digunakan secara berkesan dalam sesi pengajaran dalam bilik darjah. Guru
juga perlu tahu bagaimana untuk menilai bahan teknologi terutamanya berkaitan
perisian yang dapat digunakan untuk membantu pencapaian objektif pembelajaran
yang diharapkan. Guru seharusnya membuat pertimbangan apabila bahan teknologi
digunakan. Terdapat beberapa pertimbangan yang perlu dititikberatkan oleh guru.
Contohnya:
i.
Tentukan objektif
pembelajaran
ii.
Tahap pencapaian
pelajar
iii.
Tentukan isi kandungan
dan Domain kemahiran.
iv.
Tentukan aspek
teknikal
v.
Tentukan cirri fizkal
sesuatu bahan teknologi
Bahan yang digunakan dalam buku teks perlu
dipilih bagi membantu pelajar menguasai kemahiran berbahasa untuk berinteraksi
dengan orang lain, mengakses maklumat dan membuat apresiasi terhadap bahan
kesusasteraan. Bahan yang dikemukakan dalam bahagian membaca perlu dipilih bagi
meningkatkan kemahiran pelajar memperoleh dan memahami maklumat yang
disediakan. Latihan seperti melawat laman web, melalui akhbar, majalah dan
merujuk kamus adalah contoh bagaimanakah seseorang pelajar memperolehi maklumat
pelbagai sumber.
PEMILIHAN BAHAN KESUSASTERAAN DALAM
PENGAJARAN LITERASI BAHASA MELAYU
Bahan kesusasteraan yang dipilih haruslah
sesuai dengan perkembangan usia pelajar dan sesuai dengan latar belakang
pelajar serta dapat menarik minat pelajar. Bahan yang dikatakan menarik minat
pelajar mestilah berdasarkan persembahan ilustrasi dan kandungan cerita yang
menarik terutamanya bahan yang ilustrasi
luarannya menarik. Hal ini boleh menimbulkan perasaan ingin tahu seorang
pelajar untuk mengetahui kandungan dalam sesebuah buku.
KEPENTINGAN PEMILIHAN BAHAN BACAAN
Kepentingan pemilihan sesuatu bahan
bacaan dijelaskan Khairusy Syakirin (2007) dalam penulisannya. Beliau
menyatakan bahawa bukan semua bahan bacaan boleh menjadikan sesebuah bangsa itu
maju. Oleh yang demikian sesuatu bahan bacaan perlu dipilih terlebih dahulu
sebelum dibeli atau dibaca. Ini kerana, membaca bahan bacaan yang sesuai dan
bermutu adalah penting bagi perkembangan kanak-kanak. Berdasarkan penjelasan
tersebut, dapat disimpulkan bahawa pemilihan bahan bacaan yang tepat amat
penting bagi membentuk peribadi dan jati diri seseorang individu.
Ramai orang yang
berkesedaran mengeluh dengan sikap sebilangan besar masyarakat yang ghairah
menelaah bahan bacaan yang bersifat mementingkan keseronokan semata-mata. Dalam
hal ini, saya mengambil pendirian yang berbeza daripada keluhan-keluhan klise
yang bertumpu kepada meletakkan kesalahan fenomena tersebut ke atas diri
masyarakat yang tidak pandai untuk memilih bahan bacaan. Dalam hal ini, saya
rasa tidak wajar meletakkan sepenuhnya kesalahan kepada diri masyarakat
tersebut kerana saya fikir fenomena yang berlaku ini sebenarnya merupakan kesan
daripada bahan bacaan ini yang semakin membarah atau boleh disebut sebagai
post-modernisme.
Menentukan Tahap Kesukaran
Pembaca perlu menentukan tahap
kesukaran bahan yang hendak dibaca. Jika pembaca memilih bahan bacaan yang
mempunyai tahap kesukaran yang tinggi akan menyebabkan pembaca kurang mendapat
pemahaman dari bahan bacaan tersebut. Pembaca juga perlu pastikan bahan bacaan
itu hanya mempunyai sedikit kesukaran. Jika terlalu banyak pembaca tidak faham
terhadap sesuatu terutamanya istilah dan perlu merujuk kamus akan menyebabkan
pembaca letih, keliru dan putus asa untuk meneruskan proses membaca. Hal ini
kerana pembaca perlu mengumpulkan semua makna istilah atau kata-kata yang baru
diterima untuk difahami dan ia memerlukan masa yang panjang bagi sesetengah
pembaca.
Oleh itu, pembaca
perlu memulai proses membaca dengan memilih bahan bacaan yang mudah difahami.
Apabila sudah berasa selesa barulah beralih kepada tahap kesukaran yang sedikit
tinggi. Semua bidang memang disediakan bahan bacaan untuk semua peringkat, dari
yang tidak tahu langsung sehinggalah ke peringkat yang memboleh pembaca
mengkritik bahan bacaan tersebut. Jadi, pembaca hanya perlu mencari bahan
bacaan yang mudah. Bagi sesetengah pembaca, mereka lebih tertarik dan menyukai
jika bahan bacaan tersebut turut disertakan dengan gambar, jadual, pelan dan
sebagainya. Tiada alasan bagi pembaca untuk mengelakkan diri dari membaca
kerana sekarang ini teknologi teknologi semakin canggih dan kemudahan untuk
membaca senang diperoleh.
No comments:
Post a Comment