PENGENALAN
Masalah membaca dalam kalangan murid sekolah bukanlah perkara luar biasa lagi walaupun mereka telah mengikuti pembelajaran bacaan terutamanya dalam pelajaran mata pelajaran Bahasa Melayu. Adalah menjadi tugas guru mengesan kelemahan membaca murid dan seterusnya menjalankan pengajaran pemulihan bacaan dengan segera. Berbagai-bagai kaedah dan teknik mengajar bacaan boleh digunakan oleh guru untuk mengajar bacaan. Kaedah dan teknik mengajar bacaan yang digunakan oleh guru hendaklah sesuai dengan kebolehan membaca murid.
Masalah membaca dalam kalangan murid sekolah bukanlah perkara luar biasa lagi walaupun mereka telah mengikuti pembelajaran bacaan terutamanya dalam pelajaran mata pelajaran Bahasa Melayu. Adalah menjadi tugas guru mengesan kelemahan membaca murid dan seterusnya menjalankan pengajaran pemulihan bacaan dengan segera. Berbagai-bagai kaedah dan teknik mengajar bacaan boleh digunakan oleh guru untuk mengajar bacaan. Kaedah dan teknik mengajar bacaan yang digunakan oleh guru hendaklah sesuai dengan kebolehan membaca murid.
Kemahiran membaca merupakan asas untuk memahami proses pembelajaran yang lebih kompleks. Proses membaca memerlukan urutan atau rentetan yang berulang-ulang bagi memastikan para pelajar dapat memahami apa yang sedang mereka bacakan serta menguasai proses bacaan tersebut. Kebiasaannya masalah dalam proses membaca ini banyak dihadapi oleh pelajar di peringkat sekolah rendah. Namun demikian, terdapat juga segelintir pelajar di sekolah menengah tidak pandai membaca. Hal ini amat membimbangkan kerana jika mereka tamat persekolahan tanpa menguasai kemahiran membaca dikhuatiri mereka menghadapi kesukaran dalam persaingan hidup dan untuk mendapatkan pekerjaan.
Faktor Individu
Bagi
menentukan masalah dalaman pelajar yang sukar untuk membaca, kemahiran kognitif
para pelajar juga perlu untuk diambil kira. Hal ini adalah kerana, setiap
pelajar mempunyai kemahiran kognitif yang berbeza-beza walaupun umur mereka
sebaya. Oleh sebab itu, kegagalan proses pembelajaran untuk mengajar mereka
cara membaca juga mempunyai hubung-kait dengan kemahiran kognitif setiap
pelajar tersebut. Cara pembelajaran antara seorang kanak-kanak dengan seorang
remaja juga berbeza. Pemikiran seorang remaja telah kompleks dan mampu untuk
menerima banyak ilmu dalam satu-satu masa berbeza dengan cara pemikiran seorang
kanak-kanak yang lebih terhad dan hanya mampu untuk memahami apa yang dilihat
oleh mata kasar mereka sahaja (Suppiah Nachaiappan, Kamarulzaman Kamaruddin,
2009).
Namun
demikian, masalah ketidakbolehan untuk membaca ini timbul apabila seorang
pelajar itu tidak dapat untuk memahami apa yang telah diajarkan kepada mereka
semenjak mereka kanak-kanak lagi sehingga meningkat dewasa dan menyebabkan
masalah keciciran dalam pembacaan. Masalah ini berpunca daripada kemahiran
kognitif pelajar tersebut yang lemah. Bagi mengatasi masalah ini, guru perlu
memberi perhatian yang lebih kepada para pelajar yang lemah bagi mengelakkan
mereka keciciran dalam pembelajaran mereka.
Masalah
dalam membaca juga berlaku akibat ketidakbolehan untuk mentafsir simbol dan
huruf untuk diterjemahkan dalam ayat atau perkataan secara lisan. Menurut Abdul
Rasid dan Zulkafli (2008), masalah menguasai kemahiran membaca dan menulis
menjadikan murid lemah dan tidak berminat dalam proses pembelajaran adalah
akibat ketidakcekapan mereka menguasainya isi pembelajaran yang telah diajar
oleh guru. Permasalahan membaca yang ada dalam diri murid adalah seperti keliru
mengecam huruf besar dan huruf kecil semasa membaca, tidak dapat membunyikan
perkataan dengan betul dan tepat, tidak dapat menyebut perkataan yang dieja
serta sering meninggalkan perkataan yang tidak ketahui makna atau gagal
membunyikannya. Masalah ketidakbolehan mentafsir simbol atau huruf untuk
diterjemahkan akan menimbulkan pola bacaan yang merangkak-rangkak dan pastinya
menjadikan murid-murid tidak memahami maklumat dan makna bahan bacaan tersebut.
Selain daripada itu, murid ini juga lemah dan tidak berminat mencari maklumat
yang terdapat dalam gamba rajah atau bahan rangsangan yang diberikan oleh guru.
Menurut Yahya Othman (2004), membaca merupakan proses interaksi antara teks
dengan imaginasi pembaca. Oleh sebab itu, pemahaman para pelajar mengenai teks
dan gamba rajah yang dilihat oleh mereka mampu untuk menarik minat mereka
membaca tetapi jika mereka tidak dapat memahami apa yang dibaca oleh mereka
akan menimbulkan rasa bosan mereka untuk terus membaca.
Faktor Psikologi
Tahap
kecerdasan dan psikologi yang pelbagai dalam kalangan murid disebabkan oleh
faktor genetik, kecacatan fizikal murid, persekitaran dan sebagainya yang
berkecenderungan menimbulkan permasalahan untuk mempelajari dan mengingati
sesuatu yang diajar oleh guru. Selain daripada itu, tahap kesihatan serta
gangguan emosi sering menjadi punca masalah dalam proses pembelajaran. Murid
yang mewarisi tahap kecerdasan yang rendah sering memperlihatkan gangguan emosi
seperti bimbang, takut, marah dan berbagai-bagai perasaan lagi yang pastinya
menjejaskan tumpuan dan perhatian terhadap proses pembacaan (Zulkifley Hamid,
2006).
Minat
dan motivasi sangat berperanan dalam membina tabiat dan keupayaan membaca.
Minat yang mendalam terhadap bahan bacaan memudahkan seseorang itu mengalami
dan memahami proses pembacaannya. Faktor tidak minat membaca merupakan salah
satu faktor yang menyumbang kepada wujudnya masalah membaca dalam kalangan
pelajar. Sikap kurang minat membaca pada dirinya adalah berpunca daripada
kegagalannya untuk menguasai kemahiran membaca dengan baik. Selain itu, masalah
kurang rangsangan daripada luar juga menyebabkan para pelajar bermasalah dalam
proses membaca. Hal ini adalah kerana, kekurangan perhatian daripada guru akan
menyebabkan pelajar tersebut akan keciciran dalam proses pembacaan.
Masalah
dalaman yang dihadapi oleh pelajar dalam proses pembacaan juga berkait dengan
masalah mudah hilang tumpuan dan lemah daya ingatan. Hal ini adalah kerana proses
pembacaan memerlukan para pelajar untuk mengingat huruf dan bunyi bagi setiap
huruf-huruf tersebut. Jika mereka bermasalah untuk mengingati setiap huruf
tersebut maka proses pembacaan akan menghadapi masalah seperti membaca
merangkak-rangkak dan tersangkut-sangkut. Bagi mengatasi masalah pelajar yang
lemah dalam proses pembacaan ini, satu proses pemulihan telah dijalankan. Para
pelajar yang lemah dalam bacaan mereka akan diasingkan dengan pelajar yang
lebih cepat dalam membaca.
Menurut
Rajesvari a/p Ramasamy (2008), permasalahan yang dihadapi oleh pelajar
pemulihan ini ialah mudah lupa perkataan yang dibaca. Daya ingatan mereka
sangat singkat dan cepat melupakan perkara yang telah dipelajari oleh mereka.
Oleh sebab itu, mereka perlu diberi peluang membaca perkataan yang sama
berulang kali dalam aktiviti latih tubi. Ramai kanak-kanak pemulihan juga
mengalami masalah dalam pengamatan. Mereka kurang mahir mengecam bentuk
perkataan yang dibaca. Masalah ini mungkin disebabkan mereka sukar memberi
tumpuan atau perhatian.
Bibliografi
Abdul
Rasid Jamian. (2011). Permasalahan
kemahiran membaca dan menulis Bahasa Melayu murid-murid sekolah rendah luar
Bandar. Selangor: Universiti Putra Malaysia.
Rajesvari
a/p Ramasamy (2008). Masalah disleksia
dalam kalangan murid-murid pemulihan di sekolah rendah, Pulau Pinang. Pulau
Pinang: Universiti Sains Malaysia.
Suppiah
Nachaiappan, Kamarulzaman Kamaruddin, et al. (2009). Pembelajaran dan perkembangan pelajar. Selangor: Oxford Fajar.
Taman
Timbang, Zamri Mahamod, Afendi Hamat (2011). Faktor dan kesan masalah membaca dalam kalangan murid sekolah rendah
kerajaan di Brunei Darussalam. Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Yahya
Othman. (2003). Mengajar membaca: Teori dan aplikasi. Bentong, Pahang: PTS
Publications Sdn. Bhd.
Yahya
Othman. (2004). Mengajar membaca: Teori dan aplikasi. Bentong: PTS Publications
& Distributors Sdn. Bhd.
Zulkifley
Hamid. (2006). Aplikasi psikolingusitik dalam pengajaran dan pembelajaran
bahasa. Bentong: PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Doa Elak Lupa |
Doa apabila terlupa |
No comments:
Post a Comment