v Apa bezanya antara membaca dengan
menonton? Apa yang berlaku ketika seseorang membaca?
PROSES
MEMBACA
v Proses membaca sangat berkait dengan
proses penglihatan
v Kajian dalam bacaan cuba untuk mencari
jawapan bagaimanakah simbol di permukaan bertulis bertukar menjadi persembahan
minda yang bermakna
v Membaca melibatkan penglihatan minda,
tetapi isu penglihatan mata juga merupakan satu isu yang amat banyak
dibincangkan bagi memahami proses membaca ini.
v Contohnya, pusat tumpuan mata ketika
membaca, kelebaran jangka masa penglihatan, dan mendekod perkataan.
Fungsi mata
§ - Kita dapat melihat kerana adanya cahaya
sesuatu objek yang dapat dicerap oleh mata
§ - Apabila cahaya dikesan, isyarat akan
dihantar ke otak dan otak akan memproses maklumat untuk difahami
§ - Otak akan memberikan kefahaman tentang
bentuk, jarak, dan pergerakan yang kita lihat menerusi lensa mata.
Pusat tumpuan mata
ketika membaca
§ - Ketika membaca mata akan bergerak
mengikut garis dalam bahan yang bertulis.
§ - Mata akan tertumpu pada sesuatu
bahagian dalam perkataan, perkataan dan ayat mengikut kelancaran pembaca.
§ - Tujuan menumpukan perhatian terhadap
perkataan atau teks ialah untuk memancarkan bahan tersebut pada retina (disebut
fovea), ketajaman terhadap tumpuan akan berkurangan berdasarkan jarak antara
mata dan teks.
Kajian tumpuan mata
ketika membaca
§ Kajian lebih berminat terhadap apa yang
berlaku pada masa tumpuan daripada pergerakan antara tumpuan (saccades).
§ Kajian begini berguna bagi memastikan
tahap kesukaran dalam bahagian teks yang berbeza.
§ Masa tumpuan yang digunakan pembaca
juga memberikan penjelasan terhadap bentuk pemprosesan penglihatan dan konsep
sesuatu teks.
Dapatan kajian
§ - Pembaca akan memusatkan 80% tumpuan
terhadap jenis perkataan kandungan seperti kata nama, kata kerja adjektif, dan
20% lagi pada perkataan fungsian.
§ - Masa yang digunakan oleh pembaca bagi
membuat tumpuan adalah berbeza dan bersistematik
§ - Pembaca yang lemah membuat tumpuan yang
lebih lama
§ - Teks yang sukar memerlukan tumpuan yang
lebih lama
§ - Pembaca yang baru memerlukan tumpuan
yang lebih lama
§ - Perkataan yang kurang biasa memerlukan
tumpuan mata yang lebih lama
§ - Perkataan diinterpretasi ketika tumpuan
dilakukan, bukan menunggu sehingga perkataan yang seterusnya, kecuali dalam
keadaan yang tertentu. Jika berlaku kesilapan dalam interpretasi, maka prosedur
kecekapan pemulihan akan berlaku bagi mengenalpasti kesilapan.
§ - Pembaca akan melihat kembali pada
perkataan yang bermasalah dan membuat interpretasi alternatif.
Kajian
tentang tumpuan mata
§ - Tumpuan mata bukan punca pembaca cekap
atau lemah, sebaliknya ia merupakan tanda bagi proses penglihatan dan
pemahaman.
§ - Memahami proses ini akan membantu kita memahami
apa yang dilakukan pembaca ketika membaca dengan itu dapat dijadikan panduan
bagi merangka program membaca dan pemilihan bahan bacaan serta merancang
program pemulihan dengan lebih baik.
Kelebaran
jangka masa tumpuan
§ - Pembaca yang normal akan menumpukan
pemerhatian terhadap perkataan yang penting.
The
two faction were at a standstill
The
rebels guarded the pyctce with their gun
§ Menggunakan kawalan skrin komputer
pembaca menumpukan perhatian pada bukan perkataan “pyctce” ,tetapi pada
perkataan sebelum dan selepasnya bagi mencari kiu untuk memahami perkataan
“pyctce”
Kajian tentang kelebaran jangka masa tumpuan dilakukan bagi
mengenal pasti :
i.
Di
mana jangka masa tumpuan tersebut berlaku?
ii.
Bagaimana
maklumat diintegrasikan di antara jangka masa tumpuan?
iii.
Bagaimana
dan di mana tempat yang sesuai untuk mengubah jangka masa tumpuan?
Mengekod
v Langkah pertama untuk membaca ialah
untuk mengenalpasti permukaan bercetak dan memecahkan kod perkataan,
mengenalpasti bentuk ortografik dan memperolehi maksud perkataan berdasarkan
kamus makna yang terdapat dalam pemikiran pembaca.
Kiu bunyi
§ Persoalan yang sering dikemukakan
ialah, adakah bunyi bagi perkataan boleh membantu untuk memperoleh makna?
§ Ada pembaca yang mengatakan bahawa
mereka mendengar bunyi bagi perkataan yang dibaca, dan ini mencadangkan bahawa
terdapatnya komponen fonologi dalam membaca.
Hubungan mata dengan pendengar
§ Membaca dan mendengar ada kaitan yang
rapat
§ Hal yang demikian ini bermaksud ketika
membaca seseorang seolah-olah mendengar penulis teks bercakap dengannya
§ Pembaca yang baik ialah seorang
pendengar yang baik juga
Kod fonologi
§ Isu pertama ialah penggunaan kod
fonologi dalam ingatan jangka pendek
§ Namun kebanyakan kajian yang dilakukan
mendapati bahawa pembaca yang berkemahiran tidak menggunakan kod fonologi bagi
memperoleh makna.
Kiu dari kod fonologi
§ Walau bagaimanapun, pembaca yang agak
lemah akan cuba menggunakan kod fonologi untuk meneka makna perkataan ,
sekurang-kurangnya mereka menggerakkan bibir untuk meneka makna dalam petikan
yang dibaca.
§ Bagi pembaca yang mahir mereka akan
hanya menggunakan kod fonologi bagi memperoleh makna perkataan yang agak sukar
dan membantu mereka dalam ingatan jangka pendek.
Unit perkataan
§ Isu kedua ialah unit perkataan yang
ingin didekodkan, sama ada abjad atau gabungan abjad, sukukata, atau seluruh
perkataan.
Pembaca mahir dan pembaca lemah
v Bagi pembaca yang mahir, pemenggalan
kepada setiap suku kata akan menyebabkan halangan dalam membentuk makna.
v Tetapi bagi pembaca yang lemah, mereka
akan cuba mencantumkan setiap huruf, setiap suku kata dan setiap perkataan bagi
membina makna secara keseluruhan.
KEFAHAMAN
MEMBACA
Definisi
v Keupayaan mentafsir dan menilai bahan
yang dibaca
v Merangkumi proses;
i.
Mengecam
perkataan
ii.
Memilih
makna yang sesuai
iii.
Menghubungkan
idea dgn pengetahuan dan pengalaman sedia ada
iv.
Menyusun
idea
v.
Membuat
generalisasi
vi.
Menilai
Kategori
v Taksonomi Bloom (1956)
§ Pengetahuan
§ Pemahaman
§ Penggunaan
§ Aplikasi
§ Sintesis
§ Penilaian
v Smith (1969)
§ Literal
§ Tafsiran
§ Kritikan
§ Kreatif
v Santoz (1976)
§ Mengecam secara literal
§ Terjemahan
§ Aplikasi
§ Analisis
§ Inferensi
§ Penilaian
v Barret (1996)
§ Literal
§ Mengorganisasi semula
§ Kefahaman inferens
§ Penilaian
§ Penikmatan
v Azman Wan Chik (1987)
§ Pemahaman literal
§ Pemahaman inferens
§ Pemahaman penilaian
§ Pemahaman aplikasi
v Marohani Yusoff (1999)
§ Penubuhan wacana
§ Pentafsiran makna
§ Penilaian makna
Rumusan
v Kefahaman literal
v Kefahaman inferensi
v Kefahaman kritikal
Kefahaman
Literasi
v Kefahaman berdasarkan apa yang difahami
daripada perkataan dan idea penulis
v Pada peringkat ini murid hanya mengecam
dan mengingati apa yang diperkatakan oleh penulis
Peringkat
:
- Makna
perkataan
- Makna
ayat
- Huraian
isi
- Idea
utama
- Urutan
idea
- Perbandingan
- Hubungan
sebab akibat
Makna Perkataan
§ Menggunakan kemahiran struktural
§ Menggunakan konteks gambar
§ Menggunakan konteks petikan / teks
§ Menggunakan kamus
§ Mengecam sinonim dan antonim
§ Mengenal pasti perkataan yg punyai
pelbagai makna
§ Mengecam kesan penekanan ke atas makna
Makna ayat
§ Menggunakan bantuan tipografi, spt
tanda baca dan bentuk fon
§ Mengenal pasti perkataan yg punyai
pelbagai makna
Huraian isi
§ Mengecam dan mengingati penjelasan isi
penting
Idea utama
§ Mengecam dan mengingati isi penting
Urutan idea
§ Perkembangan plot
§ Perkembangan perwatakan
§ Perbincangan atau pertentangan pendapat
Perbandingan
§ Mengecam dan mengingati persamaan dan
perbezaan antara watak, peristiwa atau situasi
Hubungan sebab akibat
§ Kaitkan dengan kata kunci spt sebab,
kerana, akibatnya, oleh itu, dsb
Kefahaman
Infrensi
v Kemampuan mentafsir makna dalam bentuk
membuat ringkasan, interpretasi, generalisasi, kesimpulan dan telahan
v Pembaca berupaya menggabungkan
fakta-fakta yang diberikan bagi mencapai kesimpulan yang tidak dinyatakan dalam
bahan bacaan.
Membuat kesimpulan
§ Bermula dari peringkat yang mudah,
misalnya dari perenggan yang pendek, seperti teka teki hinggalah kepada bahan
bacaan yang lebih panjang, seperti bahan bacaan kanak-kanak yang popular.
Mengeluarkan idea utama
§ Idea utama yang berkenaan tidak dinyatakan
secara jelas dan perlu diandaikan oleh pembaca menggunakan petunjuk dalam
petikan.
Membuat perbandingan
§ Dalam bahan bacaan, persamaan dan
perbezaan tidak dinyatakan dengan terus
§ Selepas membaca keseluruhan bahan
baharulah dapat dilihat ciri/aspek yang boleh dibandingkan.
Menunjukkan hubungan sebab akibat
§ Gunakan petunjuk-petunjuk tertentu yang
terdapat dalam bahan bacaan.
Membuat jangkaan
§ Murid membuat ramalan jangkaan yang
akan berlaku berdasarkan peristiwa dalam bahan bacaan.
Memahami dan menghuraikan bahasa kiasan
§ Membuat interpretasi unsur-unsur bahasa
yang berbentuk ibarat, perbilangan, metafora dan personafikasi.
Kefahaman
Kritikal
v Terhasil daripada penilaian secara
tuntas terhadap bahasa dan kesan bahan bacaan
v Memerlukan pembacaan yang kritikal, iaitu
dengan membuat penilaian terhadap apa yang dibaca, membandingkan idea, dan
membuat kesimpulan tentang ketepatan dan kesesuaian idea.
Membezakan kenyataan Daripada fantasi
§ Galakkan murid berfikir kewajaran
sesuatu peristiwa, sama ada boleh berlaku atau tidak
Membezakan fakta drpd pendapat
§ Murid dilatih mencari bukti sesuatu
pernyataan
Menentukan tujuan pengarang
§ Mengenal pasti tujuan sebenar pengarang
menghasilkan bahan yang dibaca:
menghiburkan, memberi ilmu, nasihat atau mesej
Kemahiran
Asas Kefahaman Membaca
- Mengikut
arahan
- Mencari
butiran
- Menentukan
idea pokok
- Menentukan
urutan cerita/idea
- Membuat
kesimpulan
- Membuat
inferens
- Membuat
penilaian
Mengikut arahan
§ Keupayaan mengikut langkah-langkah
tertentu bagi menyiapkan atau melaksanakan sesuatu aktiviti
Prosedur :
§ Membaca sekali imbas arahan yang diberi
bagi menentukan makna perkataan yang tidak difahami
§ Membaca teliti arahan bagi menentukan
isi arahan
§ Membaca semula arahan dan menomborkan
arahan mengikut urutan sekiranya perlu
§ Menjalankan setiap arahan yang
diberikan
§ Menyemak setiap langkah dengan merujuk
arahan yang diberikan
§ Menentukan idea pokok
§ Kebolehan menentukan idea, isi atau
mesej utama yang terdapat dalam sesebuah bahan bacaan atau perenggan
Mencari butiran
§ Kebolehan untuk mencari maklumat, atau
isi tertentu yang terdapat di dalam petikan atau bahan bacaan. Maklumat
misalnya berkaitan dengan. nama tempat, orang, peristiwa, pendapat, dan tarikh
atau masa.
Prosedur :
§ Menentukan tujuan membaca selaras
dengan kehendak soalan dan arahan.
§ Membaca sepintas lalu untuk mencari dan
mendapatkan makna perkataan susah yang terdapat dalam bahan berkenaan.
§ Membaca setiap ayat dengan teliti untuk
mendapatkan butiran yang penting.
§ Memilih butiran yang dikehendaki bagi
menjawab soalan atau mengikut arahan
Menentukan idea pokok
§ Kebolehan menentukan idea, isi atau
mesej utama yang terdapat dalam sesebuah bahan bacaan atau perenggan
Prosedur :
§ Menentukan tujuan membaca selaras
dengan kehendak soalan dan arahan.
§ Membaca sepintas lalu untuk mencari dan
mendapatkan makna perkataan susah yang terdapat dalam bahan berkenaan.
§ Membaca setiap ayat dengan teliti untuk
mendapatkan butiran yang penting.
§ Memilih butiran yang dikehendaki bagi
menjawab soalan atau mengikut arahan.
§ Membentuk idea pokok bagi setiap perenggan
yang dibaca.
§ Membuat pertimbangan tentang idea pokok
yang mempunyai butiran yang hampir sama.
§ Berdasarkan idea-idea pokok yang
didapati daripada perenggan, bentuk sebuah idea pokok yang utama.
Menentukan urutan cerita
§ Kebolehan untuk mengingat dan menentukan maklumat isi, fakta, atau peristiwa
yang terdapat dalam bahan bacaan mengikut urutan atau susunan yang tertentu.
Prosedur
§ Membaca sepintas lalu untuk mendapatkan
makna perkataan sukar dan gambaran am tentang isi bahan.
§ Membaca semula bahan, perenggan demi
perenggan untuk mencari dan mencatat maklumat atau isi penting.
§ Menilai maklumat penting yang
dicatatkan bagi setiap perenggan.
§ Membuat kesimpulan berdasarkan maklumat
penting yang didapati daripada setiap perenggan.
Membuat inferens
§ Kebolehan untuk menyatakan idea atau
membuat telahan atau tekaan bahan bacaan berdasarkan maklumat yang diberikan
oleh bahan tersebut dan pengalaman-pengalaman yang lalu.
Prosedur
§ Membaca dan memahami bahan bacaan untuk
mendapatkan gambaran yang menyeluruh tentang isinya.
§ Membaca isi bahan tersebut semula untuk
menentukan fakta dan pendapat.
§ Menilai dan menimbangkan fakta dan
pendapat untuk membuat perbezaan.
§ Membuat inferens berdasarkan penilaian
dan pertimbangan yang dibuat tentang fakta dan pendapat.
Membuat penilaian
- Kebolehan menilai dan mengenal
pasti fakta yang selaras dengan kriteria yang ditubuhkan serta membuat
penilaian berdasarkan bukti dan keputusan yang diambil
Prosedur
§ Membaca bahan bacaan sepintas lalu
untuk mendapatkan makna perkataan susah dan gambaran umum tentang isi bahan
tersebut.
§ Membaca sekali lagi untuk menentukan
isi atau aspek yang hendak dibuat penilaian.
§ Menubuhkan kriteria untuk digunakan
bagi membuat penilaian.
§ Mendapatkan isi, atau bukti yang
berkaitan untuk membantu dalam membuat penilaian. Kegiatan ini dapat dilakukan
dengan meneliti isi bahan itu dan juga menggunakan pengetahuan dan pengalaman
sedia ada.
§ Membaca
semula bahan berkenaan untuk menyesuaikan maklumat dengan kriteria
penilaian yang ditubuhkan.
§ Membuat penilaian akhir.
No comments:
Post a Comment