1. Kaedah Abjad/huruf
Kaedah ini merupakan kaedah yang paling biasa digunakan
dalam mengajar dan membaca perkataan. kaedah ini mementingkan kanak-kanak
mengenal nama-nama huruf dari A-Z. Selepas itu, mereka diajar mengenali
huruf-huruf vokal a, e, i, o, u. Huruf-huruf konsonan dan diftong ai, au, oi. Selain
itu, bunyi-bunyi huruf juga diperkenalkan pada peringkat ini. Huruf-huruf ini
digabungkan bagi membentuk suku kata dan seterusnya perkataan.
Contoh:
-
memperkenalkan huruf A-Z
-
memperkenalkan huruf vokal a, e, i, o, u
- Membentuk
perkataan daripada suku kata. ba + tu = batu
- seterusnya
membentuk rangkai kata dan ayat mudah
2. Kaedah Pandang dan sebut/Kaedah Seluruh Perkataan
Kaedah ini sangat popular dalam mengajar bacaan
dalam bahasa Inggeris, namun guru boleh mencuba kaedah ini untuk mengajar
membaca dalam Bahasa Melayu. Melalui kaedah ini, pengajaran membaca adalah
berdasarkan perkataan-perkataan yang biasa (sight
words) diguna seharian yang membentuk kebanyakan pertuturan kita seperti
saya, makan, lari, main, emak, bapa dan sebagainya.
Guru akan memperkenalkan beberapa perkataan dahulu
dan diulang-ulang menyebutnya. Kebiasaannya perkataan tersebut disertakan
gambar dan adalah diandaikan yang murid belajar secara pandang (visual). Kaedah ini tidak menggunakan
aktiviti mengeja sama sekali.
Sekiranya murid tidak dapat menyebut perkataan
tertentu, guru digalakkan menggunakan fonik atau bunyi huruf, iaitu
menghubungkan satu huruf dengan satu bunyi untuk membantu pelajar menyebut
perkataan tersebut. Misalnya bagi perkataan ”rumah”, guru boleh membantu murid
dengan menyebut bunyi huruf ”r” iaitu [ r ] dan kalau perlu membunyikan suku
kata [ ru ]
3. Kaedah Fonik/bunyi
Kaedah fonik adalah antara kaedah mengajar bacaan yang digemari oleh
guru. Kaedah ini menekankan kepada hubungan bunyi-bunyi dengan huruf-hurufnya.
Kaedah bunyi sesuai digunakan kerana susuk Bahasa Melayu yang terdiri daripada
suku kata yang tetap bunyinya.
Menurut kaedah fonik, hanya bunyi huruf yang diperkenalkan terlebih
dahulu dan diikuti dengan membunyikan suku kata dan seterusnya membunyikan
perkataan. Dalam bidang fonetik, huruf tidak dieja tetapi terus dibunyikan
sebagai [ a ], dan begitulah bagi huruf-huruf dan suku kata yang lain. Sebagai
contoh, ba + ta terus disebut sebagai [ ba ] + [ ta ] dan seterusnya disebut
sebagai [ bata ].
[ b ] + [ a ] = [ ba ]
[ t ] + [ a ] = [ ta ]
[ ba ] + [ta ] = [ bata ]
4. Kaedah gabungan bunyi – kata
(Dari nama huruf dan bunyi kepada perkataan)
Kaedah ini diperkenalkan oleh Profesor Isahak Haron, dan dalam kaedah
ini murid diajar langkah demi langkah, dimulai dengan bunyi huruf digabungkan
dengan nama huruf (abjad) dan bentuk huruf. Selepas itu membina suku kata dan
seterusnya perkataan. Latih tubi mengeja adalah perlu berdasarkan pendekatan
pelbagai deria (multisensory).
Contoh;
i. Guru tunjukkan huruf pada kad imbasan dengan gambar di sebelah
belakang. Murid menyebut nama huruf tersebut.
ii. Guru menyebut perkataan dan bunyi huruf.
iii. Murid mengulangi menyebut perkataan dan bunyi huruf.
iv. Guru menyebut bunyi huruf dan kemudian menyebut nama huruf.
v. Murid mengulang bunyi dan menyebut nama huruf, menulis huruf sambil
menyebutnya (terjemahkan bunyi yang didengar kepada tulisan) dan seterusnya
murid menulis huruf-huruf.
vi. Murid membaca apa yang telah ditulisnya, iaitu membunyikan huruf
(terjemahkan huruf yang ditulis kepada bunyi yang boleh didengar).
vii. Murid menulis huruf dengan mata tertutup untuk dapat merasakan
huruf itu
Setelah murid sudah biasa dengan nama, bunyi, dan bentuk huruf, guru
boleh teruskan dengan latih/tubi berikut;
i. Murid melihat semula kad imbasan dan membunyikan huruf dengan kuat
(proses bacaan).
ii. Guru membunyikan huruf-huruf tertentu secara rawak. Murid menyebut
nama huruf dan kemudiannya menulis (proses mengeja).
Hubungan antara nama , bunyi, dan bentuk huruf hendaklah diajar terlebih
dahulu dengan pengetahuan bahawa sesetengah huruf adalah vokal dan sangat
diperlukan dalam setiap perkataan. Kemudian diajar huruf dan bunyi vokal pula.
KESIMPULAN
Keupayaan membaca di kalangan kanak-kanak adalah
berbeza-beza dan guru hendaklah memberi perhatian terhadap hakikat ini. Oleh
itu guru hendaklah memperkemaskan diri dalam kemahiran menyampaikan pengajaran
bacaan. Pengetahuan tentang kaedah-kaedah mengajar bacaan semata-mata tidak
mencukupi, sebaliknya guru perlu mempunyai kreativiti dalam penyampaian pengajarannya.
Kaedah membaca yang digunakan akan lebih berkesan dengan penggunaan bahan bantu
mengajar yang sesuai dan menarik. Bagi kanak-kanak yang mengalami masalah
bacaan yang teruk dan juga untuk kanak-kanak berkeperluan khas, kaedah
pengajaran pelbagai deria sangat sesuai digunakan. Sekiranya guru memilih untuk
menggunakan sesuatu kaedah, maka guru hendaklah tetap dengan langkah-langkah
yang disarankan dalam kaedah itu. Sekiranya guru tidak mengikut langkah-langkah
yang telah ditetapkan atau mengikut sebahagian daripada langkah sahaja, maka
guru tidak boleh mengatakan yang dia menggunakan kaedah tersebut.
Maklumat lanjut layari:
No comments:
Post a Comment