BMK 3033
KETRAMPILAN MEMBACA
TEKNIK MENILAI STATEGI MEBACA
(BERCERITA SEMULA DAN KLOZ)
JALIPAH BINTI SAHIBIN (D20111048505) AT32
NURAINSAFIKA BINTI
MOHD SABRI (D20111048585) AT 32
SEMESTER 2,
SESI 2012/2013
KUMPULAN A
|
PENSYARAH
DR. DAHLIA BINTI JANAN
FAKULTI BAHASA DAN
KOMUNIKASI
ISI
KANDUNGAN
PERKARA MUKA SURAT
1.0 Teknik bercerita semula
1.1 Definisi
1.2 Tujuan dilaksanakan dalam Pengajaran dan Pembelajaran
1.3 Kelebihan dan kelemahan
|
1 - 4
|
2.0 Teknik kloz
2.1 Definisi
2.2 Tujuan Perlaksanaan teknik dalam
Pengajaran dan Pembelajaran
2.3 Langkah pembinaan petikan kloz
2.4 Langkah perlaksanaa kativiti kloz
dalam Pengajaran dan Pembelajaran
2.5 Kelebihan Perlaksanaan
2.6 Kelemahan Perlaksanaan
|
4-1
|
3.0 Perbandingaan antara teknik
bercerita semula dan kloz
|
13
|
4.0 Kesimpulan
|
14
|
5.0 Cadangan aktiviti
|
15
|
Bibliografi
|
1.0
BERCERITA
SEMULA
1.1 Definisi
Teknik
boleh dilihat sebagai satu cara khusus untuk membantu dan menjayakan sesuatu
kaedah pengajaran. Pelbagai jenis teknik telah dicipta untuk tujuan pengajaran
bahasa seperti teknik bercerita semula. Kamus Dewan Edisi Keempat(2005)
mendefinisikan teknik sebagai satu kaedah mencipta sesuatu hasil seni seperti
muzik, karang mengarang dan sebagainya. Menurut Edward M. Anthony (1963) pula,
teknik adalah satu muslihat atau strategi yang digunakan oleh guru untuk
mencapai hasil segera yang maksimum pada waktu mengajar sesuatu bahagian bahasa
tertentu. Manakala bercerita pula merupakan satu seni yang menggunakan bahasa,
mimik muka untuk melontarkan idea dan merangsang daya imaginasi penonton.
Bercerita
semula merupakan salah satu teknik yang
digunakan dalam menilai strategi membaca. Bercerita semula boleh diertikan
sebagai proses pemahaman pembaca terhadap sesuatu teks yang dibacanya dan
menceritakan semula kepada orang lain. Selain itu, ia juga dikaitkan dengan
penterjemahan kerana pelajar menterjemahkan atau menghuraikan semula maksud
yang disampaikan dalam teks tersebut. Kaedah menalis amat sinonim dengan teknik
bercerita semula kerana perkaitannya yang saling memerlukan dalam sesuatu
proses pembelajaran. Teknik bercerita semula menjadi satu cara yang berkesan
untuk berkomunikasi sambil berhibur.
Terdapat beberapa perbezaan antara
teknik bercerita dan bercerita semula dimana teknik bercerita ialah keseluruhan
pengalaman sejenak daripada penceritaan lisan dalam bentuk berirama atau prosa
yang dipersembahkan atau dipimpin oleh seseorang di hadapan khalayak. (Anne
Pellowski.1990). Manakala bercerita semula ialah teknik penceritaan yang
dilakukan untuk menerangkan maklumat bahan bacaan yang baru dibaca mengikut
pemahaman pembaca.
1.2 Tujuan
dilaksanakan dalam pengajaran dan pembelajaran
Tujuan
teknik bercerita semula dilaksanakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran
(P&P) adalah sebagai langkah
pemantauan agar pelajar mendapat pengetahuan dan pemahaman yang betul
semasa proses membaca. Melalui teknik ini, guru dapat menilai tahap pemahaman
pelajar terhadap teks atau bahan bacaan yang diedarkan. Barret (1968), telah membahagikan kefahaman kepada beberapa
peringkat seperti literal iaitu memahami maklumat yang tersurat dalam teks
seterusnya menghuraikan semula isi tersebut dalam ayat sendiri dan mudah
difahami.
Seterusnya tujuan perlaksanaan
teknik ini dalam P&P ialah untuk memberi peluang kepada pelajar supaya
dapat melatih diri sendiri untuk menangkap maksud isi teks yang dibacanya. Stine (1997), menjelaskan bahawa hanya 1%
daripada kemampuan otak digunakan untuk berfikir sementara 99% lagi tidak
digunakan. Dengan menggunakan taknik bercerita semula, pelajar akan melatih
otak untuk memahami maksud yang disampaikan oleh penulis. Hal ini sekaligus membolehkan
pelajar berusaha tanpa sentiasa dibimbing atau dibantu oleh guru.
Selain
itu, teknik ini digunakan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran kerana membantu merangsang pemikiran minda murid-murid
dalam bacaan. Teknik ini dapat melatih murid membaca secara senyap dan pantas
sekaligus mengaplikasikan kaedah ini bagi
meluaskan pengetahuan sedia ada. Apabila teknik ini diaplikasikan dalam
pembelajaran, maka pelajar dapat menilai sendiri apa yang cuba disampaikan oleh
penulis.
1.3 Kelebihan
dan Kelemahan
Kelebihan
Teknik
bercerita semula mampu melatih pelajar untuk memahami bahan bacaan. Pelajar
yang hanya membaca tanpa memahami isi kandungan yang dibaca sebenarnya tidak
menguasai kemahiran membaca dengan baik. Fungsi membaca ialah memahami isi
kandungan yang dibaca. Oleh itu, pelajar mesti tahu, faham dan dapat menaakul
bahan bacaan. Menceritakan semula isi teks yang dibaca menggambarkan pemahaman
pelajar terhadap teks tersebut.
Seterusnya,
teknik ini turut membantu pelajar menguasai kaedah bacaan Mentalis/Akaliah
(kefahaman). Sebelum teknik bercerita semula dilakukan, pelajar akan membaca
teks secara senyap bagi memahami maksud teks tersebut. Membaca senyap atau
membaca dalam hati ialah kegiatan membaca yang mengakibatkan ingatan visual (visual memory) dan pengaktifan mata dalam ingatan. Tujuan
utama membaca jenis ini adalah untuk memperolehi informasi dan pemahaman.
Membaca mentalis merupakan aktiviti membaca yang dapat menguasai sebahagian
besar hidup kita. Dibandingkan dengan membaca bersuara/nyaring, membaca
mentalis ini dapat dilakukan di mana-mana sahaja kerana ia tidak menganggu
orang di sekitarnya. Kelajuan bacaan mentalis lebih pantas daripada bacaan
mekanis (bersuara) kerana beberapa perkara yang dilakukan dalam bacaan mekanis
seperti nada suara, sebutan yang jelas dan sebagainya tidak diperlukan dalam
bacaan mentalis.
Selain
itu, pelajar dapat menghuraikan isi-isi penting sama ada tersurat mahupun
tersirat yang terdapat pada teks yang dibaca dengan cepat, pantas, tepat dan
menyatakan semula bahan bacaan kepada orang lain dengan menggunakan ayat yang
betul dan mudah difahami. Hal ini dapat membantu pelajar lain untuk memahami
kandungan teks dengan lebih baik.
“Bolehkah
pembaca mengingat kembali perkara yang suda dibaca?” kadangkala pelajar
menyatakan bahawa mereka memahami perkara yang dibaca tetapi tidak dapat
menyatakan jawapan yang tepat apabila disoal dalam peperiksaan. Situasi ini
menggambarkan yang pelajar tidak faham isi teks yang dibaca. Oleh itu, melalui
kaedah bercerita semula, pelajar dapat mengukuhkan ingatan dan kefahaman
terhadap ilmu yang sedang dipelajarinya.
Kelemahan
Terdapat
beberapa kelemahan dalam penggunaan teknik ini, antaranya ialah kelemahan dalam
sebutan sesuatu perkataan. Teknik ini lebih menjurus kepada pemahaman pelajar
terhadap bahan bacaan yang disediakan. Oleh itu, kaedah membaca secara senyap
yang dilakukan sebelum menceritakan semula isi sebenarnya menyembunyikan
kelemahan pelajar dari aspek sebutan
kerana pelajar membaca tanpa mengeluarkan suara. Hal ini menyukarkan guru untuk
mengenalpasti masalah sebutan yang dihadapi pelajar.
Selain itu, teknik ini tidak sesuai
kepada pelajar yang mempunyai daya fikiran dan pemahaman yang lemah. Hal ini
kerana, proses ini memerlukan pembaca untuk menyatakan semula maksud yang
terdapat dalam teks tersebut. Bagi pelajar yang lemah pemahamanya, perkara ini
diangap sia-sia kerana mereka sukar memahami isi yang disampaikan penulis
lebih-lebih lagi teks-teks yang menggunakan bahasa ilmiah pada tahap yang
tinggi. Bagi golongan pelajar seperti ini, teknik bercerita semula merupakan
satu perkara yang membosankan dan tidak menarik.
2.0
KLOZ
2.1 Definisi
Taylor
Wilson (1953) mendefinisikan kloz sebagai satu teknik mengosongkan atau
mengeluarkan perkataan-perkataan dalam petikan mengikut sistem nisbah tertentu.
Teknik
ini sesuai digunakan untuk menguji tahap kefahaman pelajar terhadap sesuatu
bahan bacaan. Selain digunakan sebagai teknik untuk menguji kefahaman bacaan,
teknik ini juga digunakan oleh guru terutamanya di Amerika Syarikat untuk
melatih dan mempertingkatkan kebolehan murid memahami sesuatu petikan. Asas
utama teknik ini apabila murid dikehendaki mengisi tempat-tempat kosong, murid
perlu:
i.
Mendapatkan gambaran umum atau satu struktur am
tentang cerita dalam petikan tersebut.
ii.
Berdasarkan gambaran am yang diperolehnya, murid
akan mengisikan tempat-tempat yang dikosongkan oleh guru dengan menggunakan
tiga jenis klu. Klu-klu tersebut berkaitan bentuk perkataan dan bunyi, makna
perkataan berdasarkan struktur ayat dan klu semantik iaitu murid perlu mengisi
tempat kosong berdasarkan aspek makna dalam ayat tersebut.
Dalam
menggunakan teknik kloz, perbincangan antara guru dengan murid selepas murid
mengisi tempat kosong sangat penting. Perbincangan ini berkaitan sebab
perkataan yang dipilih sebagai jawapan dikatakan tepat atau sebaliknya. Latihan
kloz sesuai digunakan pada peringkat sekolah rendah kerana mengandungi
ciri-ciri hiburan seperti silang kata, iaitu meneka dan mengisi tempat-tempat
kosong yang amat sukai oleh murid sekolah rendah. Bagi peringkat menengah,
tajuk dan isi petikan hendaklah sesuai dengan menggunakan nisbah 1: 5. Begitu
juga dengan peringkat rendah khususnya tahun empat, lima dan enam, nisbah kloz
1: 5 boleh digunakan.
2.2
Tujuan pelaksanaan teknik kloz dalam pengajaran dan pembelajaran
Tujuan
utama teknik kloz digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran adalah untuk
menentukan kebolehan individu yang berkaitan dengan kemahiran tertentu iaitu:
i.
Kemahiran berfikir
Kemahiran
berfikir adalah kecekapan menggunakan akal dan menjalankan proses pemikiran.
Dalam tujuan ini, item kloz yang dikosongkan secara tak langsung melatih
pelajar untuk berfikir secara efektif untuk mendapatkan jawapan yang tepat.
Proses ini sekaligus, mampu membantu pelajar menyusun maklumat, konsep dan idea
secara teratur dalam melakukan kesimpulan atau keputusan yang tepat dalam
sesuatu tindakan.
ii.
Kemahiran perbendaharaan kata
Perbendaharaan
kata merupakan perkataan yang kita perlu ketahui untuk berkomunikasi secara efektif.
Kaedah kloz boleh mengukur tahap perbendaharaan kata yang dimiliki oleh setiap
pelajar. Penggunaan kaedah ini secara tak langsung juga dapat menambah
perbendaharaan kepada pelajar itu sendiri. Seterusnya dapat membantu mereka
untuk berkomunikasi dengan baik di samping melancarkan proses pengajaran bahasa
seterusnya seperti membina karangan.
iii.
Kefahaman bacaan
Kefahaman
bacaan merujuk kepada keupayaan mentafsir dan menilai bahan yang dibaca. Ia
merangkumi mengecam perkataan, memilih makna yang sesuai, menghubungkan idea
dengan pengetahuan dan pengalaman sedia ada, menyusun idea dan menilai. Tahap
kefahaman bacaan dalam penguasaan teknik kloz adalah tinggi. Oleh itu,
kegagalan pelajar mendapatkan kefahaman dalam teks yang diedarkan oleh guru
menggagalkan penguasaan pelajar terhadap item kloz. Melalui tujuan ini, guru
dapat mengukur tahap kefahaman setiap pelajar melalui jawapan yang diperoleh
daripada pelajar.
2.3 Langkah
pembinaan petikan kloz
Dalam
pembinaan petikan kloz, guru memainkan peranan penting. Guru perlu memilih satu
petikan bacaan yang sesuai mengikut tahap murid sama ada sekolah rendah atau
menengah. Pemilihan ini lebih berkaitan
tema dan bahasa. Panjang petikan juga perlu sesuai dengan bilangan item
kloz. Perenggan kloz yang sesuai kebiasaannya merupakan petikan ayat yang tidak
kurang daripada 259 patah perkataan. Tujuannya adalah supaya jumlah 50 item
kloz iaitu tempat-tempat yang dikosongkan dapat dikeluarkan atau dikosongkan
sekiranya guru menggunakan nisbah tetap 1 : 5 iaitu setiap perkataan kelima
dalam petikan
Sementara
itu, petikan yang panjangnya tidak kurang daripada 350 patah perkataan iaitu 70
perkataan akan dikeluarkan atau dikosongkan adalah lebih sesuai bagi melatih
murid-murid pada peringkat menengah. Pada peringkat sekolah rendah, dicadangkan
petikan panjang adalah antara 100 hingga 160 patah perkataan supaya 15
(minimum) atau 30 (maksimum) item kloz dapat dibina. Dari segi bentuk bahan
bacaan pula, bahan bacaan berbentuk prosa sesuai digunakan untuk membina
petikan kloz sebaliknya bahan bacaan seperti syair, sajak dan seumpamanya tidak
sesuai digunakan.
Dalam
memilih nisbah kloz iaitu nisbah untuk menentukan tempat yang akan dikosongkan
terdapat dua jenis nisbah yang boleh digunakan oleh guru, iaitu:
i.
Nisbah tetap
Nisbah
tetap 1 : 5, 1 : 7 dan 1 : 10 perlu digunakan dalam menyediakan item kloz.
Walau bagaimanapun, nisbah yang biasa digunakan ialah 1 : 5, iaitu setiap
perkataan kelima dalam sesuatu ayat dalam petikan akan dijadikan sebagai item
kloz iaitu akan dikosongkan. Nisbah tetap 1 : 10 dan 1 : 7 biasanya digunakan
peda peringkat sekolah menengah. Sementara nisbah 1 : 5 digunakan kepada murid
peringkat rendah khususnya tahun 4 dan 5.
ii.
Nisbah tidak tetap
Nisbah
tidak tetap bermaksud pemilihan item kloz berdasarkan budi bicara guru
berkaitan perkataan yang sesuai atau tidak dikeluarkan atau dikosongkan.
Misalnya mengikut nisbah 1 : 5 , perkataan kelima dalam ayat tersebut
melibatkan tarikh, waktu dan nama-nama khas perkataan tersebut tidak akan
dijadikan item kloz oleh guru. Kebiasaannya , penyediaan kloz nisbah tidak
tetap digunakan untuk kegunaan dalam bilik darjah. Penggunaan nisbah tidak
tetap lebih memberikan ketepatan dan kebolehpercayaan terhadap item yang
dikosongkan berbanding item tetap.
Selain
itu, binaan petikan kloz juga boleh dibina dengan mengekalkan tajuk petikan dan
keseluruhan ayat pertama dalam keratan asal. Tujuannya adalah untuk memberikan
gambaran tentang tema atau cerita yang terkandung dalam petikan tersebut. item
kloz yang pertama dalam petikan mula dibina dengan memotong atau mengeluarkan
perkataan kelima dalam ayat kedua. Begitu juga ayat kelima pada ayat yang
seterusnya. Sekiranya wujud tempat atau perkataan yang tidak sesuai digunakan
sebagai item kloz, guru perlu mengekalkan perkataan tersebut dalam ayat dan
menggunakan perkataan selepasnya sebagai item yang dikosongkan. Seterusnya,
prosuder perlu diteruskan dengan mengosongkan item kelima dalam ayat sehingga
ke akhir petikan. Di samping itu, guru juga boleh mengekalkan ayat terakhir
dalam petikan iaitu tidak membina item kloz dalam ayat tersebut.
2.4
Langkah pelaksanaan aktiviti kloz dalam pengajaran dan pembelajaran
Sebelum
guru memulakan aktiviti kloz, terlebih dahulu guru perlu menyediakan senarai
jawapan yang betul bagi setiap item yang terkandung dalam petikan latihan kloz.
Tujuannya adalah untuk memudahkan guru merujuk senarai tersebut apabila
memeriksa dan memberikan markah jawapan murid.
Dalam
latihan kloz, murid diminta mengisi tempat kosong dengan perkataan yang sesuai
menurut konteks petikan kloz yang dibaca. Untuk aktiviti ini, murid terpaksa
melihat konteks dalam ayat atau dalam konteks cerita atau petikan secara
keseluruhan. Bagi murid tahun satu atau dua, arahan boleh dibuat secara lisan
dan contoh perlu ditunjukkan di papan hitam supaya murid lebih memahami perkara
yang perlu dilakukan dengan teks kloz tersebut.
Masa
untuk latihan kloz ialah satu minit bagi satu item kloz. Misalnya, jika ujian
tersebut mengandungi 30 item kloz, maka murid-murid diberikan masa 30 minit
untuk menghabiskan latihan. Bagi murid-murid tahun 1 dan tahun 2, masa yang
diberikan boleh dilonggarkan sedikit iaitu satu setengah minit untuk satu item.
Contohnya, sekiranya latihan kloz mempunyai 15 item maka masa yang
diperuntukkan ialah 25 minit bukan 15 minit seperti murid tahun 4, 5 dan 6.
2.5 Kelebihan
pelaksanaan
Terdapat
beberapa kelebihan penggunaan teknik kloz dalam menilai strategi membaca dalam
kalangan murid-murid:
i.
Menggambarkan prestasi murid
Pencapaian
seseorang murid dalam aktiviti kloz boleh menggambarkan prestasi atau tahap
kebolehan bacaan mereka. Gambaran ini boleh dilihat apabila guru memeriksa
jawapan murid. Misalnya, jika latihan kloz yang diberikan mempunyai 50 item,
maka markah maksimum yang mungkin diperoleh murid ialah 150 markah (3 markah x
50 item). Markah ini perlu diperatuskan. Misalnya, jika murid mendapat markah
iaitu 150 markah, maka kiraannya ialah yang berikut:
150
___ x 100 = 100 peratus
150
Tetapi sekiranya murid memperoleh markah
sebanyak 90 (markah mentah) daripada 150 maka kiraannya ialah seperti yang
berikut:
90
__ x 100 = 60 peratus
150
Guru
juga boleh menggunakan skala James Rye untuk mentafsir pencapaian murid
khususnya murid sekolah rendah. Lihat jadual 1.1 di bawah
Markah peratus ( % )
|
Tahap
|
100
90
80
70
60
|
Tahap bersendirian
|
50
40
30
|
Tahap bimbingan
|
20
10
0
|
Tahap kecewa
|
Menurut
jadual 1.1, murid-murid yang mendapat markah peratus sebanyak 60 hingga 100
peratus, berada pada tahap bacaan bersendirian dan telah mencapai peringkat
kefahaman yang memuaskan, iaitu boleh membaca dan memahami secara bersendirian
tanpa memerlukan bantuan. Bagi murid yang mendapat markah 40 hingga 59 peratus
pula, pencapaian tersebut ditafsir sebagai tahap bimbingan yang bermaksud murid
menghadapi masalah membaca dan memahami bahan bacaan yang diberikan dan masih
memerlukan bimbingan guru. Bagi murid yang hanya mencapai 0 – 39 peratus pula,
pencapaian tersebut menunjukkan murid berkenaan menghadapi banyak masalah untuk
membaca dan memahami bahan bacaan yang diberikan.
Untuk
mentafsir pencapaian bacaan murid pada peringkat sekolah menengah pula, skala
berikut boleh digunakan. Lihat jadual 1.2 di bawah.
Markah Peratus ( %
)
|
Tahap
|
100
90
80
70
60
|
Tahap bersendirian
|
50
40
30
|
Tahap bimbingan
|
20
10
0
|
Tahap kecewa
|
ii.
Menilai tahap kebolehan bacaan teks bacaan
Penggunaan
teknik penilaian strategi membaca jenis kloz juga membolehkan guru-guru menilai
tahap kebolehan bacaan teks bacaan seperti teks, novel, majalah, dan buku
cerita. Untuk tujuan ini, satu contoh petikan boleh diambil kira daripada bahan
tersebut untuk dijadikan petikan kloz. Sekiranya petikan tersebut disediakan
untuk murid tahun 5 maka keseluruhan murid tahun lima menggunakan teks tersebut
sebagai ujian untuk menguji tahap kebolehan bacaan mereka terhadap teks
tersebut. Apabila guru memeriksa jawapan murid, dia hendaklah menghitung min
peratus bagi keseluruhan daripada kesemua murid, dan membahagikan dengan
bilangan murid dalam kelas.
Formulanya
ialah seperti berikut:
Jumlah kesemua markah peratus
Min peratus = _________________________
(Peratus
purata) Bilangan murid yang
terlibat
Min
peratus atau peratus bagi keseluruhan murid tahun 5 itu akan menjadi angka yang
menentukan sama ada tahap kebolehan bacaan teks daripada teks tersebut sesuai
atau tidak. Sekiranya min peratus yang diperoleh sebuah kelas melebihi 50
peratus bermakna pemilihan bahan bacaan tersebut sesuai bagi peringkat bacaan
am dan kefahaman murid dalam kelas tersebut. Begitu juga sebaliknya, sekiranya
min yang diperoleh kurang daripada 50 peratus maka teks kloz tersebut tidak
sesuai digunakan dalam kelas tersebut.
iii.
Menggerakkan proses psikologi murid
Semasa
melakukan latihan kloz dalam aktiviti kloz, proses psikologi berlaku iaitu
apabila murid cuba untuk melihat gambaran keseluruhan cerita dalam petikan kloz
pada peringkat awal, iaitu sebelum tempat kosong item kloz diisi. Berdasarkan gambaran am,
murid akan cuba mengisi tempat kosong dengan perkataan yang sesuai. Proses ini
melibatkan murid mempelajari sesuatu yang baru iaitu pengalaman baru dalam diri
mereka. Murid akan melihat sesuatu iaitu petikan tersebut secara keseluruhan
sebelum melihat secara terperinci.
iv.
Menggerakkan proses linguistik
Selain
proses psikologi, proses linguistik juga berlaku apabila murid menjalani
latihan kloz. Murid perlu meneka perkataan atau jawapan yang akan diisi dalam
item kloz dengan menggunakan klu linguistik yang berkaitan kedudukan setiap
perkataan dalam konteks frasa, ayat, atau petikan secara keseluruhan. Murid
akan menggunakan tiga sistem klu linguistik yang berkaitan dengan fonetik,
sintaksis dan semantik dalam ayat atau keseluruhan petikan yang digunakan
sebagai teks kloz.
2.6
Kelemahan
perlaksanaan
i.
Pembaziran masa
Teknik
menilai strategi membaca melalui kloz akan menyebabkan berlakunya pembaziran
masa. Kebanyakan pelajar yang tidak dapat menguasai kaedah ini terpaksa
menghabiskan masa untuk memikirkan perkataan yang perlu diisi dalam item kloz.
Keadaan lebih teruk apabila pelajar terbabit tidak mempunyai banyak
perbendaharaan kata yang berjaya dikuasainya. Sekiranya teknik ini digunakan
dalam peperiksaan, pelajar tidak mampu menghabiskan masa dengan baik untuk
mendapatkan jawapan yang tepat.
ii.
Tidak boleh di scan atau di skor dengan
komputer atau mesin
Berkaitan
kelemahan ini, ia lebih merujuk kepada peperiksaan. Seperti yang diketahui,
item kloz melibatkan pengisian tempat kosong. Oleh itu, sekiranya kaedah ini
digunakan dalam peperiksaan proses pemarkahan tidak dapat berjalan dengan cepat
kerana ia tidak dapat di scan oleh komputer atau mesin untuk melancarkan proses
pemeriksaan. Sebaliknya, kaedah ini memerlukan khidmat guru untuk memeriksa
jawapan. Berbeza dengan kaedah soalan objektif yang menggunakan komputer untuk
menyemak jawapan pelajar dalam peperiksaan. Namun, kaedah ini hanya boleh
digunakan sebagai ujian mingguan atau program-program tertentu di dalam kelas dan
tidak digunakan dalam peperiksaan.
iii.
Memerlukan tahap kefahaman pelajar yang
tinggi
Penguasaan
item kloz oleh pelajar memerlukan pelajar memahami teks secara am dahulu
sebelum memahami secara terperinci. Sesetengah pelajar tidak mampu memahami
kehendak teks secara tidak langsung menyebabkan mereka gagal untuk menguasai
item kloz yang disediakan oleh guru. Disebabkan perkara itu, item kloz lebih
sesuai digunakan oleh golongan pelajar sekolah rendah tahun 4, 5 atau 6 bukan
tahun 1, 2 atau 3 keranan tahap kefahaman pelajar bergantung pada usia mereka.
iv.
Gagal memperoleh jawapan yang tepat
Penggunaan
kaedah kloz dalam masa tertentu menggagalkan pelajar memperoleh jawapan yang
tepat untuk diisi dalam item kloz. Jawapan item kloz adalah mengikut maksud
yang sesuai dalam ayat. Kebiasaan pelajar gagal memahami maksud sesetengah
perkataan menyebabkan mereka gagal memperoleh jawapan yang tepat untuk mengisi
item kloz mengikut maksud yang sesuai.
v.
Memerlukan tunjuk ajar daripada guru
Proses
aktiviti item kloz memerlukan penerangan yang jelas di pihak guru kepada
pelajar untuk menjalankan aktiviti dengan lancar. Ketiadaan guru menggagalkan
proses tersebut berjalan lancar. Namun begitu, keterangan yang tidak jelas
daripada guru juga menjadi faktor penting kegagalan pelajar untuk menguasai
item kloz. Oleh itu, bimbingan dan tunjuk ajar daripada guru penting kepada
pelajar untuk menguasai kaedah ini.
4.0 KESIMPULAN
Teknik
menilai strategi membaca boleh diukur dengan pelbagai cara dan formula.
Strategi dimaksudkan kebijaksanaan dalam menguruskan sesuatu perkara. Pemilihan
strategi perlu berdasarkan pertimbangan terhadap teori pembelajaran, pendekatan
kaedah dan teknik mengajar. Pemilihan dan pengurusan strategi yang sesuai akan
menghasilkan objektif yang berkesan. Begitu juga dalam menilai strategi
membaca, kebijaksanaan memilih strategi yang sesuai akan menghasilkan hasil yang
optimum. Didapati teknik kloz ini merupakan satu kaedah yang lebih mudah
digunakan oleh guru untuk menilai tahap kebolehan bacaan sesuatu teks bacaan
dalam kalangan murid-murid manakala teknik bercerita semula pula merupakan
kaedah untuk mengukur tahap pemahaman murid terhadap bahan bacaan. Kaedah dan
teknik yang digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran penting kepada
guru untuk menghasilkan hasil yang memberangsangkan daripada para pelajar.
5.0 CADANGAN AKTIVITI
Contoh
aktiviti Kloz
BAHASA
MALAYSIA
Latihan
Kefahaman Bacaan
Tahun 5 Masa
: 30 minit
Arahan:
dalam petikan yang berikut beberapa perkataan telah dikeluarkan, baca
keseluruhan petikan dan cuba fahamkan ceritanya. Kemudian, penuhkan
tempat-tempat yang telah dikosongkan. Satu tempat kosong adalah untuk SATU
perkataan sahaja. Perkataan yang bersengkang seperti “murid-murid: dianggap
sebagai satu perkataan sahaja.
MENJAGA
HATI DAN PERASAAN KAWAN
Jika
kita ingin mengekalkan persahabatan kita dengan kawan-kawan maka kita hendaklah
menjaga hati dan perasaan mereka. Kerosakan hati sahabat itu (1) __________
parah
daripada luka di tubuh badan yang (2) __________ akan sembuh juga walaupun luka
(3) _________ meninggalkan parut. Luka di dalam (4) __________ amat sukar untuk
sembuh.
(5)
_________ yang peribadi tinggi atau yang (6) __________ mulia sentiasa berwaspada
dalam (7) _________ dan juga perbuatan mereka (8) __________ tidak menyinggung
hati dan (9) _________ sahabatnya. Sebagai manusia (10) tanpa kita sedari,
pertuturan (11) _________ telah
menyinggung hati dan (12) _________ kawan-kawan kita.
Keadaan
ini (13) _________ menimbulkan permusuhan. Malah ada kalanya (14) menyebabkan
terputusnya hubungan atau (15) _________. Jika kita panda menjaga (16)
_________ dan perasaan kawan, maka (17) _________ tentulah kawan kita juga (18)
_________ berusaha menjaga hati dan (19) _________ kita. Ini akan menyebabkan
(20) _________ persahabatan kekal dan (21) _________.
Dalam
pergaulan, memanglah soal ini (22) _________ penting. Jika kita pandai (23)
_________ hati dan perasaan sahabat (24) _________kemungkinan besar mereka juga
(25) _________ turut memelihara persahabatan tersebut. (26) _________ ini
bukanlah hanya untuk sendiri sahaja, tetapi saling (30) _________ di antara
satu sama lain.
BIBLIOGRAFI
Abdull Sukor, et al.
2003. Bahasa Melayu Komunikasi. Bentong: PTs Publications & Distributors Sdn. Bhd
Abdullah Hassan. 1996. Isu-Isu Pembelajaran dan Pengajaran Bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Asmah
Omar. 2010. Kajian dan Perkembangan Bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Asmah Omar. 2004. Penyelidikan, Pengajaran dan Pemupukan Bahasa. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Kamarudin Husin. 1997. Pengajian Melayu Tiga. Kuala Lumpur:
Kumpulan Budiman Sdn. Bhd
Kamarudin Hj. Husin.
1993. Perkaedahan Mengajar Bahasa.
Kumpulan Budiman Sdn Bhd: Kuala
Lumpur.
Mahzan Arshad, et al.
2012. Memartabatkan Bahasa Melayu:
Pengajaran dan Pembelajaran. Tanjong
Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Mahzan Arshad. 2008. Bahasa Melayu: Strategi Perancangan dan
Pelaksanaan. Kuala
Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Mahzan
Arshad. 2003. Pendidikan Literasi Bahasa Melayu : Satu Pendekatan Bersepadu. Kuala Lumpur: Utusan Publications
& Distributors Sdn. Bhd.
“Maklumat-maklumat Tentang
Peringkat Kemahiran Mendengar dan membaca” terdapat di http://pakawcari.blogspot.com/p/bmm3104.html,
diakses pada 1 Mei 2013.
“Pengujian Kefahaman membaca” terdapat di http://www.scribd.com/doc/37698168/Pengujian-, Kefahaman-Membaca-in-Proses diakses pada 1 Mei 2013.
“Penggunaan Ujian Kloz dalam
Mengukur Kebolehbacaan Taks Arab untuk pembaca Bukan Arab di Malaysia : Satu kajian Rintis” terdapat pada http://journalarticle.ukm.my/767/1/7_1, pdf diakses pada 1 Mei 2013.
Samsu Yaacob. 1996. Kemahiran Berfikir dalam Pemelajaran Bahasa
Melayu Menengah Atas.Kajang:
Makruf Publisher & Distributos Sdn. Bhd
Yahya Othman, et al. 2009. Pemerkasaan Pendidikan Bahasa Melayu dari Teori ke Praktik. Kuala Lumpur: Utusan Publications &
Distributors Sdn. Bhd.
LuckyClub Casino UK - A VIP Look at the Best Casinos for New Players
ReplyDeleteLuckyClub Casino UK is an easy to navigate and have been operating luckyclub since 2006, when we all started with a single customer to a small group of online
Casino Apps in Kenya: Download and Install - JtmHub
ReplyDeletePlay a variety of casino games like blackjack, poker, slots, poker, roulette, and 세종특별자치 출장마사지 much more for fun! 공주 출장안마 We also list the top 동두천 출장마사지 gambling 대구광역 출장샵 sites in Kenya, 영주 출장샵