MODEL BOTTOM-UP
Ø Gough (1972-1985) ialah tokoh utama
teori ini. Model ini menyatakan individu memulakan proses membaca apabila
matanya mengenal pasti matlamat visual yang tertera dalam teks yang dibaca
melalui siri perlakuan yang berurutan.
Ø Berdasarkan pemerhatian, tumpuan mata
pembaca ke atas teks menghala kepada maklumat secara relative. Gough juga
mengandaikan bagi setiap penetapan membaca teks, pembaca memberikan tumpuan
kepada teks, masa yang diambil oleh seseorang pembaca adalah 100 milisaat bagi
memproses 15-20 huruf dan ruang sebelum maklumat bagi penetapan seterusnya
diproses.
Ø Pengalaman murid dicungkil bagi
menimbulkan minat mereka dalam perbincangan
Ø Guru juga membincangkan beberapa
istilah yang dianggap penting dan dapat difahami murid dengan jelas
Ø Guru membincangkan isu-isu yang
dianggap berkaitan topik perbincangan dengan lebih terperinci
Ø Setelah perbincangan dilaksanakan
dengan berkesan barulah guru membahagikan teks untuk bacaan
Ø Murid membaca teks dan cuba mengaitkan
kandungan teks dengan topik perbincangan yang telah dijalankan sebelum itu.
MODEL
TOP-DOWN
Ø Model atas-ke-bawah (t0p-down model)
adalah berasaskan psikolinguistik oleh Goodman (1967-1970) dan Smith (1971-
1978).
Ø Model ini memfokuskan peranan pembaca
dan bacaannya yang bersifat linear tetapi bergerak daripada atas ke bawah.
Ø Pembaca memainkan peranan utama semasa
mamahami teks yang dibaca. Pembaca menggunakan pengetahuan bahasa bagi meramal
teks dan mengurangkan kebergantungan pada cetakan teks dan bunyi bahasa.
Ø Oleh yang demikian, apabila pembaca
membaca teks, maksud dan jangkaan pembaca dapat membantu menghuraikan anggapan
maklumat yang dibaca sama ada dalam bentuk visual ataupun bukan visual. Kedua-dua
jenis maklumat itu boleh saling bertukar ganti antara satu dengan yang lain.
Ø Proses pengajaran bermula dengan teks.
Ø Guru membahagi-bahagikan teks kepada
murid.
Ø Murid membaca teks, sama ada secara
senyap atau membaca secara lantang.
Ø Guru meminta murid mengambil perhatian
terhadap istilah-istilah penting dan istilah yang tidak difahami oleh murid .
Ø Murid mencari makna perkataan dan frasa
sama ada berlandaskan hubung kait dalam petikan atau dalam kamus.
Ø Guru mengarahkan murid mencari isi-isi
penting dalam petikan.
Ø Pemahaman teks diteruskan dengan
membincangkan setiap perenggan.
Ø Maksud keseluruhan petikan dikenalpasti.
Ø Guru cuba mengaitkan petikan dengan
pengalaman latar murid tentang tema utama, kandungan dan isu yang dibincangkan
dalam petikan.
MODEL
INTERAKTIF
Ø Model ini merupakan kombinasi antara
pemahaman model Top-Down dan model Bottom-Up. Pada model interaktif, pembaca
mengadaptasi pendekatan top-down untuk memberi makna, kemudian beralih ke
pendekatan bottom-up untuk menguji apakah hal itu benar-benar dikatakan oleh
penulis. Hal ini bermakna, kedua model tersebut terjadi secara berkaitan ketika
membaca.
Ø Perkembangan awal model ini banyak
dibincangkan oleh Rumelhart (1977) dan Stanovich (1980-1981). Menurut Rumelhart,
membaca adalah proses perceptual dan kognitif. Tambahan pula, pembaca yang
mahir perlu menggunakan maklumat deria, semantic dan pragmatic bagi menyempurnakan
tugasan dalam membaca yang ditetapkan.
Ø Membaca merupakan suatu interaksi
antara pembaca dengan teks. Dengan teori itu, dijelaskan bagaimana seorang
pembaca menguasai, menyimpan dan mempergunakan pengetahuan dalam format skema.
Kegiatan membaca adalah proses membuat hubungan yang bererti bagi informasi
baru dengan pengetahuan yang dimiliki sebelumnya.
Ø Menurut pandangan interaktif, membaca
didahului dengan formulasi tentang hipotesis tentang makna, kemudian
dilanjutkan dengan menguraikan makna huruf, kata, dan kalimat dalam bacaan.
Model interaktif adalah model membaca yang menggunakan secara serentak antara
pengetahuan informasi grafik dan informasi yang ada dalam fikiran pembaca.
Ø Proses membaca menurut pandangan
interaktif adalah proses intelektual yang kompleks, mencakupi dua kemampuan
utama, iaitu kemampuan memahami makna kata dan kemampuan berfikir tentang
konsep verbal (Rubin, 1982). Pendapat ini mengisyaratkan bahawa ketika proses
membaca berlangsung, terjadi konsentrasi dua arah pada fikiran pembaca dalam
waktu yang sama.
Ø Dalam melakukan aktiviti membaca,
pembaca secara aktif memberi ransangan dan mengungkapkan bunyi tulisan dan
bahasa yang digunakan oleh penulis. Selain itu, pembaca dituntut untuk
mengungkapkan makna yang terkandung di dalamnya atau makna yang ingin
disampaikan oleh penulis melalui teks yang dibacanya.
MODEL TRANSACTIONAL
Ø Model ini diperkenalkan oleh Bil Hiutt
(1994).
Ø Setiap guru yang merancang pengajaran
mesti terlebih dahulu kenalpasti apa yang hendak dicapai oleh pelajar di akhir
pelajaran.
Ø Dalam mata pelajaran Pendidikan Islam
misalnya, guru hendakkan pelajar boleh menyebut rukun-rukun wudhuk, dan ini menjadi objektifnya atau output. Dengan demikian, guru haruslah
merancang penyampaiannya mengikut kaedah dan teknik yang sesuai. Antaranya mengulang-ulang rukun tersebut
sehingga pelajar dapat mengingati dan menyebutnya. Sebaliknya, jika objektifnya ialah pelajar boleh mengambil wudhuk dengan
betul, maka tentulah kaedah
pengajarannya berlainan, iaitu menggunakan kaedah tunjuk cara (demonstrasi) dan
amali atau lakonan. Dengan menggunakan
kaedah ini pelajar lebih faham dan ingat kerana mereka melakonkan atau
melakukannya sendiri secara praktikal.
Pelajar boleh mengambil wudhuk
dengan cara yang betul itulah yang dikatakan out put atau objektif khas.
Ø Penyampaian yang menggunakan
berbagai-bagai-bagai kaedah ini dipanggil classroom
process. Menurut Bil, peringkat ini mengandungi tiga sub-kategori, iaitu
perlakuan guru, perlakuan murid dan keadaan kelas yang mana ketiga-tiganya
saling bertindak.
No comments:
Post a Comment