DEFINISI MEMBACA
Terdapat pelbagai
definisi tentang membaca. Atan Long (1978) menyatakan proses membaca melibatkan
kebolehan mengenal lambang-lambang dan menterjemah lambang-lambang itu semula
kepada bunyi suara dan memahami makna atau tanggapan yang disampaikan oleh
tulisan itu.
Kamus dewan
•
Bacaan merupakan
bahan untuk dibaca, cara membaca dan hasil membaca.
•
Membaca merupakan
Proses yang dilakukan oleh pembaca bagi membentuk atau memberikan makna
terhadap teks yang dibacanya dengan menggunakan kandungan teks dan pengetahuan
latar pembaca tersebut sebelum membuat keputusan
Raminah
Hj. Sabran dan Rahim Syam (1985:137)
Mendefinisikan
membaca sebagai menggabungkann beberapa kemahiran iaitu kemahiran penglibatan
yang diskriminatif (untuk mengenal dan membezakan bentuk-bentuk huruf),
kemahiran mengingat, mendengar dan membezakan bunyi-bunyi dengan tepat dan
jelas, menyebut bunyi-bunyi yang dilambangkan oleh huruf-huruf, menggabungkan
penyebutan bunyi-bunyi itu untuk membentuk perkataan dan berkebolehan pula
memindahkan lambang-lambang yang dibacanya itu kepada sistem saraf pusat untuk
menterjemahkan dan memahami apa yang dibacanya.
Zulkifley
Hamid (1994:57)
Kemahiran membaca
tidak akan dimiliki oleh seseorang pelajar melainkan setelah beliau mampu
melakukan proses-proses seperti mengenali dan membezakan fonem-fonem untuk
membentuk perkataan dan memindahkan lambing-lambang yang dibacanya itu kepada
sistem saraf untuk diterjemahkan (kepada bunyi-bunyi bahasa yang diwakili oleh
simbol-simbol fonem) dan difahami apa yang dibaca.
Pumfrey
(1977)
Berpendapat, membaca
bukanlah hanya bersifat mekanikal iaitu membunyikan huruf-huruf yang dicetak
dan menjawab beberapa soalan tentang apa yang dibaca, tetapi membaca mempunyai
fungsi yang lebih jauh daripada itu. Kemahiran membaca merupakan satu proses
yang memerlukan seseorang itu menterjemahkan lambang-lambang tulisan kepada lambang-lambang
bunyi serta memahami makna dan buah fikiran yang hendak disampaikan oleh
seseorang penulis itu.
(Kamarudin
Haji Husin, 1988)
Menyatakan murid-murid yang boleh
memindahkan tulisan kepada suara, walau bagaimana lancar sekalipun, jika tidak
memahami apa yang disuarakan maka murid-murid itu tidaklah boleh dianggapp
sebagai pandai membaca.
Definisi
membaca secara keseluruhan
Oleh yang demikian,
dapatlah disimpulkan secara ringkasnya, seseorang yang boleh membaca tetapi
tidak memahami isi bacaan itu serta tidak menterjemahkannya secara tepat dan
betul sama ada secara lisan mahupun bertulis bolehlah dikategorikan sebagai
tidak pandai membaca. Perkara ini amat penting kepada murid-murid kerana ini
dapat membantu mereka dalam pelajaran terutamanya apabila mereka menghadapi
peperiksaan.
Bagaimana proses membaca berlaku?
Proses membaca melibatkan perhubungan
antara bahan bacaan dan pembaca. Perkataan proses menunjukkan wujudnya suatu
titik permulaan dan suatu titik pengakhiran dalam proses pembacaan. Permulaan
proses membaca berlaku apabila wujudnya pemahaman dalam diri pembaca berkaitan
teks yang dibaca. Menurut Yahya Othman (2003), proses membaca adalah usaha
berterusan yang dilakukan oleh pembaca melalui amalan kognitifnya bagi
memperoleh makna teks yang dibaca.
Seterusnya,
proses membaca melibatkan tindakan analisis yang dilakukan oleh pembaca semasa
membaca bagi mendapatkan gambaran atau idea yang terdapat dalam teks. Semua
amalan kognitif yang diakui secara berterusan dalam aktiviti membaca dapat
membantu membentuk pembaca yang berjaya.
Mengapa membaca?
Menurut Yahya Othman (2003), membaca
seperti juga menulis, adalah asas literasi yang digunakan sebagai alat
berkomunikasi secara langsung dan tidak langsung. Pembaca melakukan proses
pembacaan bertujuan untuk menambahkan maklumat yang sedia diketahui.
Bagi
Henry Guntur (1994), tujuan utama membaca adalah untuk mencari informasi, isi
dan memahami makna bacaan. Beliau seterusnya mengemukakan 7 sebab mengapa
seseorang itu membaca iaitu:
i.
Mencari
fakta-fakta dan perincian berkaitan sesuatu isu (reading for details or facts)
ii.
Mencari
idea-idea utama (reading for main ideas)
iii.
Membaca
untuk mengetahui urutan, susunan dan organisasi cerita (reading for sequence or
organization)
iv.
Membaca
untuk membuat kesimpulan (reading for inference)
v.
Membaca
untuk mengklasifikasi (reading for classify)
vi.
Membaca
untuk menilai (reading for evaluate)
No comments:
Post a Comment